tisdag 17 februari 2015

049. Februari, bäst av tolv!

Det råder inga tvivel om att februari är favoritmånaden hos oss på Patriksbackan.
Månaden, som med sina ynka 28 dagar, lyckas landa inte bara det kallaste vädret utan även den största snömängden, sportar med en hel vecka ledigt för de yngsta och står värd för två av årets "bullahögtider"; Runebergsdagen och Fettisdagen. För att inte prata om allahjärtans dag - kärlek mitt i kylan och månaden. Tre av mina åtta kusiner firar sina födelsedagar denna månad, så också en av mina två mostrar.
Och bäst av allt;
hela denna fantastiska månad inleds med min alldeles egna födelsedag! 
 

Det bästa med födelsedagar är allt roligt man får baka och bjuda på!
Att baka och hålla på i köket är ett sätt för mig att få utlopp för min kreativitet,
en energi som mitt väsen helt och hållet består utav.

Här kommer ett plock av vad jag bjöd på,
och som bonus för att ni är gulliga och tittar in hit så har vissa godingar till och med recept!

Smörgåstårta, ah, ni som följer oss vet att denna är på snudd vardagsmat här på Patriksbackan;
ingen fest är för stor, ingen händelse är för liten, allt går att ha som ursäkt för en bit hemgjord smörgåstårta! 

Sallad. En mycket underskattad rätt om ni frågar mig.
Pröva min spännande blandning eller experimentera ihop er egen,
den både smakar gott och gör gott. :)

Fröknäcke. Supertrendigt, jag vet. ALLA har sitt eget recept och ALLA gör dem.
Och vet ni, det är superbra. Dethär är hälsan själv, och det smakar faktiskt inte så jävligt som det låter, det är faktiskt riktigt gott. Tror nig mig inte? Svetsaren äter bitarna som de är. Som snacks.
Japp, jag vet, män är allergiska mot ordet "hälsosamt".
Sa ju att det var gott!

Slutligen; Tårtan! Varje födelsedagskalas behöver ha en tårta som avslutning och detta är årets bidrag:
En tyngre version av ostkaka packad med grädde, choklad, hackade hasselnötter och campagne cognac (Rémy Martin, Fine Champagne Cognac, VSOP) dekorerad med finaste belgiska choklad, färska jordgubbar och kristyr.

Mmmm, jo, den gick ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar