tisdag 24 februari 2015

052. En katt med en blogg: Allt om att inredningsblogga!




Matte sa åt mig häromdagen att Patriksbackan primärt är en inredningsblogg, så om jag inte har något om inredning att komma med, så kan jag ta mina spydigheter till ett eget forum. 

Kan ni fatta? 
Jag, Quattroza? Byta forum? Fräs! Jag bokstavligen driver ju denhär bloggen! 
JAG är stjärnan här! Patriksbackan är en livsstilsblogg! 
En blogg om mitt liv med stil! Fräs!

Men, om det är inredning matte vill ha så är det inredning matte ska få! Jag vet ju att ni, käras fans, vill ha mig; få mina skönhetsråd och höra om mitt spännande glam-liv! 
Så var tålmodiga, vi ska ge matte med klorna så återgår vi till det normala efter det! Purr, purr.

Inredningsbloggar är det töntigaste någonsin 
och jag skall berätta för er hur löjligt enkelt det är att driva en sådan! 

Först, välj en möbel, eller varför inte ett helt rum, som du vill beskriva. Berätta för alla att detta är din favorit, hur myysigt du har det just här, hela tiden. Purr, purr.




Viktigt här är bildbevis, lyckas du dessutom med en selfie där du "omedvetet" ser ut att trivas på din favoritplats så blir alla andra också genast mer intresserade. Purr, purr.
(Notera musen på golvet, noga utplacerad för att ge bilden en 'ögonblickskänsla'; att bilden blev tagen i smyg i all hast, allt för att invagga dig i en känsla av kravlös hemtrevnad, purr, purr.) 


Nu när du har väckt allas intresse för ditt fantastiska sätt att inreda, se då till att fotografera samma sak igen, fast ur en annan vinkel,  som för att påpeka att det dessutom är helt tredimensionellt och inte bara direkt kopierat ur ett inredningsmagasin. Denna gång ska du dessutom zooma in lite närmare för att skapa ett intimare band med dina läsare; "dethär är mellan dig och mig, ett unikt tips". Purr, purr.
 


Purr, bild nummer tre (japp, som inredningsbloggare skall din blogg bestå till största delen av bilder, tagna i bra ljus med en bra kamera. Den eventuella texten skall bara styrka det du redan kunnat utläsa ur bilden.) Bild tre tas ur en tredje vinkel, och för att inte tråka ut läsaren som just insett att denne tittar på en tredje bild av samma sak, kan man denna gång inkludera en familjemedlem eller ett husdjur, denne också lika lycklig, fångad i ögonblicket, helt omedveten om fotografen. (Titta hur vi alla trivs!) Mjau!

Bild fyra skall påvisa din konstnärliga frihet. Purr, purr.
Minst en bild i ett inredningsreportage måste vara "konstnärlig", det är alltså den bilden som togs i fel ljus, i fel vinkel och där de omedvetna familjemedlemmarna verkligen var omedvetna om att fotot togs.


Bild fem skall vara en "bakom kulisserna bild", och skall vara, precis som de övriga icke-arrangerade bilderna arrangerad. Här kan du/ni låtsas tröttna på all uppståndelse kring din fantastiska inredning, spexa till det med att medvetet titta in i kameran och kanske göra en rolig min, ha en roligt text, och ge oss alla känslan av att "tack för att ni kom, nu måste vi bara få fortsätta vara lyckliga här ifred." Mjau!

Här kan du nu alternativt avsluta ditt inlägg eller, purr, purr, köra ett sista trumfkort,
du spelar på affektionsvärdet på dina inredningsdetaljer och -prylar!
Inget slår en inredningsbloggare som lyckas blanda det nya och fräscha med något verkligt gammalt och använt, något fullt av minnen, purr, purr. 
Så låt mig presentera de två sista bilderna:


"Den är inte bara snygg och användbar, som ni ser har jag haft den enda sedan jag var ett litet barn"-bilden. 


"Redan då var det en favorit som nu fått hänga med till min vuxna bostad"-bilden.

Och det, mina vänner, var hur man driver en inredningsblogg.
Exakt, vem som helst klarar detdär, jag är katt och gjorde det på typ tio minuter.
//Quattro

2 kommentarer:

  1. Haha, vilket klockrent inlägg!! :)

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Förutom att katten är en översittande diva så har hon även sina poänger och är (uppenbarligen) inte rädd för att säga som hon tycker! :)

    SvaraRadera