onsdag 23 april 2014

001. Välkomna hem till mig!

Nystart! Ni som tidigare hittat in på denhär adressen vet att detta tills idag har varit en dåligt uppdaterad blogg om min sjukdom och mitt mående, så blir säkert glatt överraskade att det numera finns liv här, även om innehållet helt och hållet förnyas. Nu skippar vi sjukdom och elände, det finns nog där ändå, ombloggat eller inte, nu satsar vi på färg och form – sådant, om jag får säga det själv, är bra på.

Patriksbackan – för att det finns andra färger än  vitt, är det ännu en puttenuttig inredningsblogg och isåfall, tycker jag verkligen att världen behöver en till? Jag tvivlade, men efter att vi flyttat in i vårt nybyggda hus på Patriksbackan och vallat runt släkt, vänner, bekanta och mindre bekanta, (helt obekanta? Mycket möjligt.) likt bostadsmässvärdar genom skrubbar och toaletter, så har vi fått lära att vårt hem inte är som andras.

Det beror säkert främst på att jag inte är som andra. Det är något som jag också fått lära mig. Jag förstod att detdär med huset var en komplimang, så därför tar jag även detta som en. Så, för att komma med en motpol till allt vad Lantlig Romantik och Shabby Chic heter så vill jag nu ger er den nakna sanningen bakom vårt personliga hem och min estetik.

Finns det något som jag hatar så är det opersonliga hem! Hem som är inredda och färgsatta (tveksamt här om vitt verkligen räknas som färg kontra färgsatt, men det får duga) så att de ser ut som direkt tagna ur ett svenskt inredningsmagasin från 2010. Som en arrangerad utställning, som en bild ur en Ellos-katalog, bara priserna och en lagerstatus som fattas. Vart försvann individen? Var är du? Visst kanske man vill passa in på jobbet eller på gatan, men hemmet skall väl ändå vara den plats där man ska få vara sig själv och som ska spegla just det – en själv?

Inspireras eller irriteras – välkommna hem till mig!
Fick en pigg bukett av en pigg herreman!

Quattro [Quattroza Burrberry Patricscatto] sitter olovligt på matsalsbordet.
(Meen, så såg hon ju så söt ut där hon satt, att jag måste knäppa en snabb bild,
innan jag jagade bort henne... Allt för konsten.)

Smygtitt in i sovrummet. Mörkbrunt, guld, orange, grönt, silver, grått och rosa,
vem sa att man behöver vitt för att  matchar allt? Bara... matcha allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar