fredag 11 december 2015

086. Lucka 11: Bollan å klönttan



Roligt, gott och enkelt; hemmagjort julgodis!
Har fått flera förfrågningar om jag kan posta fler recept på den konfekt jag redan gjort,
och visst kan jag väl det!
Det första receptet hittar ni ju här, det allra bästa av dem, här kommer nu nästa sort i ordningen,
 (fyrkanterna nere till vänster i bild) fast, dessa är ju helt oätliga om ni frågar mig.

















 
Dock fick jag denna kommentar på första inlägget om julgodis,
av ingen mindre än herrn i huset själv på Patriksbackan; Svetsarn.
Och, ja, ni ser ju själva, dessa recept som ni får nu är helt klart testade av fler än mig,
de har överlevt och tyckte till och med detta:
 

"Ti gaar ner" är Österbottniskt kara-slang och betyder fritt översatt
"Makalöst, vilken kulinarisk upplevelse! Helt utomordentligt smakligt!"
De här recepten går alltså att använda, trots att jag hävdar annat.



                         'Bollan' och 'klöntan' däremot kan vara allt från små aperitifer och snittar 
till sirligt handgjorda konfektyrer eller konfekter. 

                  Eller så är det helt enkelt frågan om någon typ av boll; fotboll, handboll, tennisboll... 
Betydelsen innefattar också grus och sten, eller varför inte en del av det manliga könsorganet... 


Väldigt användbara och mångbottnade småord vilket som!

//lillHill - njut åv bollan nu bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar