lördag 6 juni 2015

070. Huvila ja Huussi: Maj VS Juni

I första-maj-helgen passade Svetsaren och jag på att åka ut till vår villa,
vädret var på topp och vi hade en del att göra där inför sommaren.
Bilderna från denna utflykt (arbetsinsats) har sedan dess legat i gömmorna här på bloggen
och bara inte riktigt blivit till helt enkelt.

Nåja, igår passade vi igen på att åka ut dit (oj, ni är verkligen där ute jämt tänker ni säkert nu, era ironiska lustigkurrar!). Så då roade det mig att ta nya bilder och jämföra hur det var för en månad sedan och hur det var nu.

Alltså, i början på maj var vi (läs: Svetsaren) på "röjningsuppdrag",
medan jag med min skadade arm fick nöja mig med att peta i rabatterna och "skörda" årets första grödor.
Medföljande bildbevis:

Utsikten från terrassen och valpen i Maj.

Blommorna jag skulle plantera och rabarbern före "skörd". (Maj.)

Solen sken och det var så varmt att jag "jobbade" i kortärmat. Fatta, i MAJ!!

Jim och jag fyndade även övervintrande gräslök att plocka med oss hem.

Väl hemma igen gjorde vi Pikka-laka av gräslöken till årets första butiks-nypotatis...

...och Rabarber-maräng paj av vår lilla skörd rabarber.
Japp, maräng är supergott! :)
Så igår var vi alltså ute på villa igen. 
Denna gång var det gräsmattan som skulle få sig en ny frisyr.
Dessutom mutade vi oss själva med att bjuda ut Kronobys charmigaste kille - Mr D - på grillmiddag, 
så att vi skulle "bli tvingade" till ett avbrott mitt i arbetandet.
 
Bästa sällskapet, god mat och en helkväll utan regn piggade upp. 
Och jo, Mr D:s föräldrar fick ju också vara med på ett hörn, 
han har själv nämligen inte hunnit skaffa körkort riktigt ännu, 
eftersom han bara är dryga fyra månader gammal, 
men, han blir ju äldre för varje dag, så vad skall det inte ta sig! :)

Och så lite bildbevis på det, förutom på Mr D:s charm, den är exklusivt för faddrar:

Blommorna hade tagit sig bra, rabarbern och gräslöken likaså.

Jim vågade sig till och med allra längst ut på bryggan för att se på vågorna som jagade över sjön.

Valpen njöt medan Svetsaren och jag turades om att slita av gräset.
Kanske man borde klippa lite oftare än såhär?

Solen sken, men utan långärmad tröja och en vindtät jacka utanpå det så behövde man inte vistas ute. Juni. Jag har semester juni, kom igen!!
Växtligheten tar sig, men verkligen inte värmen och vädret!
//lillHill - som idag har bokat flyg söderut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar