tisdag 19 maj 2015

065. Bland blandbröd!

Åh, måste det regna såhär?
Jag blir galen av att bara sitta inne och galnare blir jag av att alla djuren,
(får Patriksbackan att låta som en farm) båda katterna och valpen,
promt skall vara inne de med och gå varandra på nerverna.
Vi har inte direkt trångt här, så varför känns det som om vi inte ryms in alla på en gång?

Nå, jag har lyckats förpassa katterna i varsitt rum
(Quattro skall självklart ligga i vår säng och loppa av sig, 
medan Garrett hänger i The Mancave, Svetsarens kararum,med två soffor att växla mellan)
och valpen, mitt i sin tandbytarprocess, har jag här med mig, det är säkrast för möblerna så.
(Än så länge duger tuggben, bollar och mjukdjur,
men man vet aldrig vad flera dagar regn kan åstadkomma.)

Nå, jag har dristat mig till att baka, ingen överraskning tycker ni,
och det är det kanske inte i sig, det är vad jag har bakat som är lite udda för att vara jag.
Bröd. Jag har bakat bröd. Jag bakar aldrig bröd.
Dels för att jag av någon orsak aldrig får det att jäsa,
dels för att bröd tar massor av tid att göra, massor av mer tid än mjuka kakor, bullar och kex.

Massor med mer tid till att temperera mjölk och vatten,
tid till att knåda, tid till att jäsa, tid till att baka ut, tid till att jäsa pånytt, och massor av tid i ugnen.
Och när man sedan äntligen får ta bakverket ut ur ugnen så har du, trots efter all denna tid, bara bröd.
Inte mjuka kakor, inte bullar, inte kex - bröd.

Fattar ni? Jag är diabetiker, jag tycker om söta saker! :)



Hur som helst så lyckades detta bröd!
Degen jäste som den skulle och trots att den inte blev till bullar,
 så smakar nog inte nygräddat bröd med smält smör och en kopp te så illa, trots allt. :)

Så, om jag lyckas, så lyckas garanterat ni! Här kommer receptet:


Baka och njut i regnet!
//lillHill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar